Fusca

„Pojď, ukážu ti svého miláčka!“ svítí Paulovi oči. „Je to [FUSKA].“

Vede mě na dvorek, kde pomocnice v domácnosti právě věší vyprané prádlo.

A za ním pod přístřeškem, opečovávaný poklad.

Legendární Volskwagen „brouk“ je ikonou latinskoamerického automobilismu od Ria Grande po Ohňovou zemi. Španělsky mluvící svět ho označuje za escarabajo (brouk), cucaracha (šváb, se kterým soupeří v nesmrtelnosti) a mnoha dalšími jmény. Pro Brazilce je to fusca, což nemá s hmyzem nic společného. Jedná se o brazilské zkomolení německy vyslovené zkratky VW (fau vé), zažité již od prvních Volskwagenů dovezených do země na začátku padesátých let.

Model se zde začal přímo vyrábět v roce 1959 (o dva roky předtím vyjel z brazilského závodu známé automobilky první exemplář jiné legendy – „Kombi“). Lokalizace fabriky byla důsledkem hospodářské politiky prezidenta Vargase, který opakovaně přitvrzoval podmínky pro dovoz automobilů, aby podpořil domácí průmysl. Volskwagen byl dlouho lídrem tradiční „velké čtyřky“ výrobců osobních vozů v Brazílii (v partě ho doplňovali ještě Ford, Chevrolet a Fiat) a produkoval fusky jak housky nepřetržitě až do roku 1986. Výroba byla znovu obnovena v letech 1993 – 1996, celkem jich tu sjelo z pásů přes 3 miliony kusů (ještě obdivuhodnější výdrž měla výroba „brouka“ v mexické Pueble trvající od roku 1967 až do 2003).

Fusquinha je do dnešních dnů pro mnoho Brazilců srdeční záležitost.

Legendární fotka prezidenta Juscelina Kubitscheka při slavnostní inauguraci závodu Volkswagen do Brasil

Známá fotka prezidenta Juscelina Kubitscheka ve voze fusca při slavnostní inauguraci závodu Volkswagen do Brasil